ابزار وبلاگ

ابزار وبلاگ

نحوه محاسبه پمپ های سیرکلاتور

نحوه محاسبه پمپ های سیرکلاتور

کلمه سیرکوله به معنای گردانیدن می‌باشد به همین منظور پمپ‌های سیرکولاتور، پمپ‌هایی می‌باشند که وظیفه گردانیدن و حرکت دادن سیال گرم یا سرد را به سمت سیستم‌های مطبوع یا حرارت مرکزی ساختمان از محل تولید تا محل تبادل حرارت در دستگاه‌های سرمایشی یا گرمایشی را دارند. این گونه پمپ‌ها معمولا در ساختمان‌های کوچک و متوسط با دور کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ‌های سیرکولاتور در دو نوع خطی و زمینی تولید می‌شوند که نوع خطی آن روی لوله همراه با اتصال دنده‌ای یا فلنجی نصب می‌شود و نوع زمینی آن روی شاسی مناسب و تراز شده و روی بولت‌های دارای لرزه‌گیر لاستیکی نصب می‌شود.

لازم به ذکر است چون پمپ‌های سیرکولاتور فقط برای گردش سیال سیستم سرمایش و گرمایش در مدار این تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین اصطلاحا سیال روی پروانه آن‌ها سوار بوده و نیازی به دارا بودن توانایی مکش سیال از سطوح پایین‌تر (مانند پمپ‌های آبیاری و آبرسانی ) ندارند .

ویژگی پمپ‌های سیرکولاتور:

- کارکرد پمپ‌های سیرکولاتور بسیار پایین بوده

- دور موتور آن‌ها 1500 و 3000 دور می‌باشد

- از نیم اینچ تا 6 اینچ ساخته می‌شوند

-پمپ‌های سیرکولاتور غالبا از چدن و استیل می‌باشند و جنس پروانه آن‌ها نیز از جنس چدن، استیل یا برنج می‌باشد.

- این نوع الکتروپمپ‌ها در دو نوع تک فاز و سه فاز و تک دور، دو دور، سه دور، چهار دور ساخته می‌شوند

- این نوع پمپ‌ها دارای مکش منفی نیستند یعنی جهت جابجایی سیال بایستی آن سیال بر این نوع پمپ‌ها اصطلاحاّ سوار باش

- این دسته ازالکتروپمپ‌ها در دو نوع با واسطه ( کوپلینگ‌دار) واتاترم یا موتورخشک و بدون واسطه وجود دارند

- از جمله پمپ‌هایی بوده که به جهت مصرف بهینه انرژی دارای رده بنده A و B می‌باشند.

نحوه انتخاب پمپ‌های سیرکولاتور:

انتخاب پمپ‌های سیرکولاتور در پروژه‌های تاسیسات مکانیکی بسیار حائز اهمیت می‌باشد به عبارتی در صورت انتخاب اشتباه پمپ سیرکولاتور، تمام سیستم سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع عملا بدون استفاده یا بدون بازده خواهد بود برای مثال می‌توان گفت پمپ سیرکولاتور مثل یک ماشین حمل محموله بوده که سیال نیز بار آن می‌باشد از این رو انتخاب این پمپ باید به گونه‌ای باشد که محموله(سیال) صحیح، بدون کم کاست و در زمان معینی به مصرف کنندگان برسد. از موارد استفاده این پمپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای چیلر‌های سرمایشی، دیگ‌های حرارت مرکزی، گرمایش رادیاتور و شوفاژ، سیرکولاسیون برج خنک کننده، سیرکولاسیون فن کویل‌های و دیرگ انواع مبدل‌های حرارتی و....

هد پمپ‌های سیرکولاتور:

از آنجایی که سیستم‌های سرمایش و گرمایش به صورت سیکل بسته می‌باشند لذا فشار در این سیستم‌ها معنایی ندارد و گردش هر سیالی در این سیستم‌ها فقط به معنای گردش در لوله‌های سیستم بوده نه رساندن سیال از جایی به جای دیگر.

به همان صورت که عنوان شد پمپ‌های سیرکولاتور برای سیستم‌های سرمایش و گرمایش کاربرد دارند یعنی در صورت استفاده از پمپ سیرکولاتور ما فشار سیستم را بالا نبرده‌ایم، بلکه توانسته ایم بر افت فشار‌های طولی و افت فشار محلی ناشی از سیستم لوله‌کشی، شیرآلات، دیگ، رادیاتور، فن کویل و هواساز غلبه کینم به بیان راحت‌تر هد پمپ سیرکولاتور برابر است با مجموع افت فشار محلی و افت فشار طولی سیستم حرارت مرکزی و از آنجایی که هد پمپ به میزانی باید باشد که سیال را در دورترین قسمت مبدل حرارتی و وسایل توزیع کننده به گردش درآورد برای محاسبه هد مناسب باید ابتدا طولانی‌ترین مسیر را پیدا کنیم و سپس افت فشار‌های طولی و محلی آن را به دست آوریم.

دبی پمپ‌های سیرکولاتور:

پمپ‌های سیررکولاتور سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به خاطر اینکه حمل کننده سیال سرد و گرم مورد نیاز مبدل‌های حرارتی می‌باشند یعنی حامل انرژی هستند از این رو چون این پمپ‌ها درون مسیر بسته کار می‌کنند، پس وظیفه‌اش گردش آب است نه رساندن آب به مبدل‌های حرارتی، حامل انرژی بودن پمپ‌های سیرکولاتور به منزله آن است که انرژی باید در مدت زمان معین به مصرف کنندها برسد تا اختلاف دما بیش حد نشود و لازم به ذکر است در پمپ‌های سیرکولاتور دبی مهم‌تر از فشار می‌باشد.

نکات مهم برای انتخاب پمپ‌های سیرکولاتور:

1- پمپ سیرکولاتور به ارتفاع استاتیکی ساختمان غلبه نمی‌کند

2-پمپ‌های سیرکولاتور در مسیر رفت باید نصب شوند

3- پمپ سیرکولاتور تابع بار حرارتی است. یعنی هرچه ظرفیت حرارتی بیشتر، پمپ بزرگتر می‌شود

4-پمپ سیرکولاتور فشار سیستم را بالا نمی‌برد

5- پمپ سیرکولاتور اختلاف فشار دینامیکی ایجاد می‌کند

. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران فروشگاه ایران اتسمفر تماس بگیرید یا اینجا کلیک فرمایید.